اخبار اداره کل کردستان بيشتر

‌عدم انطباق آرد مصرفی در نانوایی‌های سروآباد

تورج احمدی زاد مسوول نمایندگی استاندارد در شهرستان سروآباد: بازرسی‌های استاندارد کردستان از خبازی های استان در زمان شیوع کرونا بیشتر شده است.
به گزارش روابط عمومی اداره‌کل استاندارد استان کردستان، احمدی‌زادگفت: بازرسی از خبازی‌ها با توجه به اینکه مردم بیشتر با آنها سر وکار دارند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی طی سه ماهه نخست امسال منظم انجام شده است.
وی اضافه کرد: آنچه در این بازرسی‌ها مشاهده شد وجود عدم انطباق در آرد مصرفی خبازی‌های این شهرستان است به گونه‌ای که برخی از نانوایی‌های پخت سنگک به جای آرد مخصوص این نان از آرد لواش که درصد سبوس‌گیری آن بیشتر است، استفاده می‌کنند.
مسوول نمایدگی استاندارد در سروآباد با اشاره به اینکه تعدادی از نانوایی‌های بربری هم آرد شیرینی استفاده می‌کنند، گفت: آرد شیرینی آب بیشتری نیاز دارد لذا خمیر و در نتیجه چانه آن سنگین‌تر می شود و این سود بیشتری برای آنها دارد.
احمدی زاد با بیان اینکه نان بربری که با آرد شیرینی تهیه می‌شود ماندگاری کمتری دارد، یادآور شد: هضم و جذب این نوع نان در بدن انسان هم بیشتر است و هر یک نان آن معادل هفت، هشت عددی شیرینی است و مصرف آن افزایش چاقی را بدنبال دارد.
وی تاکید کرد: ناگفته نماند آردهایی که گلوتن بالایی نداشته باشند خمیر ساخته شده از آن در نانوایی ها شُل بوده و همین منجر به افزایش نمک در آن می‌شود.
رییس اداره استاندارد سروآباد با بیان اینکه در فصول سرد سال مخمر مورد استفاده در نانوایی ها در دمای ۲۴ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد فعال می‌شود، افزود: هر چقدر درجه حرارت بالاتر باشد به محض مخلوط کردن آب و آرد تخمیر شروع و فعالیت مخمرها سریعتر می‌شود.
احمدی‌زاد با اشاره به اینکه در این شهرستان حدود ۷۰ تا ۷۵ نانوایی یارانه دولتی و حدود ۱۵ نانوایی آزاد پز وجود دارد، گفت: طی سه ماهه نخست امسال پنج مورد گشت مشترک با اداره صنعت، معدن و تجارت، مرکز بهداشت، اتاق اصناف و اماکن از نانوایی‌ها داشته‌ایم.