تاریخچه اداره کل

دسترسی سریع

اداره كل استاندارد استان كردستان در آبان ماه سال 1372 تاسیس و از آن زمان خدمات خود را در زمینه كنترل و نظارت بر كیفیت واحدهای تولیدی و خدماتی مشمول مقررات استاندارد و ارائه خدمات مرتبط در سطح استان را به انجام رسانده است.

این اداره كل با 67 نفر پرسنل، در ساختمانی با زیربنای 2400 متر مربع مشتمل بر 14 آزمایشگاه فعال شامل آزمایشگاه شیمی غذایی، میكروبیولوژی، شیمی، ساختمان، نساجی، بسته بندی، تجزیه دستگاهی، مكانیك، ایمنی لوازم خانگی، رنگهای ساختمانی، مهندسی پزشكی، انگ فلزات گرانبها، اوزان و مقیاس‌ها و كالیبراسیون در حال فعالیت و ارائه خدمات به واحدهای تولیدی و خدماتی داخل و خارج استان می‌باشد. همچنین آزمایشگاه تعیین ماهیت محموله های گمركی مستقر در مرز باشماق مریوان به طور فعال در حال ارائه خدمات می باشد. در سال 1391 با توسعه چارت سازمانی از 29 نفر به 85 نفر با تصویب معاونت برنامه ریزی و راهبردی رئیس جمهور آزمون استخدامی برای 20 نفر در مركز استان و شهرستانها برگزار گردید.

از ابتدای سال 88 نمایندگیهای استاندارد در شهرستانهای مریوان، سقز و بیجار و از اواخر سال 89 در شهرستان قروه آغاز به كار كردهاند، این نمایندگیها همچنین با محوریت شهرستانهای فوق به ترتیب شهرستانهای سروآباد، بانه، دیواندره و دهگلان را تحت پوشش خود داشته و خدمات مربوطه را به آنها ارائه می نمایند. پیش بینی اتمام عملیات احداث ساختمانهای اداری- آزمایشگاهی در شهرستان های مریوان و سقز تا پایان سال 91 محقق نگردید. در خصوص سایر نمایندگی ها اقدامات لازم در دست پیگیری میباشد.

در حال حاضر ادارهكل با زیرساختهای اداره نظارت بر اجرای استاندارد، اداره امور آزمایشگاهها، اداره صادرات و واردات و اوزان، آموزش، اداره امور پشتیبانی، امور تدوین، امور حقوقی، تضمین كیفیت و روابط عمومی در جهت ارائه بهینه خدمات در حال فعالیت میباشد. در همین راستا در طول هرسال كمیته های تخصصی و عمومی شامل كمیته فنی، كمیته علائم، كمیته تاییدصلاحیت مدیران كنترل كیفیت، كمیته تحول اداری، كمیته آموزش، كمیته رسیدگی به شكایات، كمیته خرید، كمیته نظام پیشنهادات، كمیته رفاه و ... به صورت ماهیانه برگزار میگردد. این ادارهكل همچنین دبیری كمیته های مصالح ساختمانی زیر بخش شورای فنی استان، كمیته نظارت بر بازسازی سیلندر گاز مایع و كمیته نظارت بر مصنوعات طلا را در استان به عهده دارد.