خلاصه استاندارد کاشی سرامیکی

1-   معرفی محصول

کاشی‌های سرامیکی قطعه نازک ساخته شده از رس و/ یا مواد دیگر است که عموماً به عنوان پوشش کف یا دیوار استفاده می‌شوند. کاشی‌ها ممکن است به صورت لعاب‌دار یا بدون لعاب باشند، طبقه‌بندی کاشی‌های سرامیکی معمولاً براساس درصد جذب آب و روش شکل‌دهی(تولید) می‌باشد.

2-   موارد مصرف

کاشی سرامیکی برای تزئینات داخل و خارج ساختمان(بویژه در اماکن مذهبی)، حفظ بهداشت و رطوبت، ضد سایش بودن، مقاومت حرارتی و الکتریکی بالا در آشپزخانه، محیط‌های بهداشتی مانند حمام و دستشویی استفاده می‌شود.

3-   استاندارد مربوط

استاندارد مرتبط با کاشی‌های سرامیکی، استاندارد ملی ایران به شماره 25 با عنوان " کاشی‌های سرامیکی –ویژگی‌ها" است. هدف از تدوین این استاندارد تعیین تعاریف، طبقه‌بندی، ویژگی‏ها و نشانه‌گذاری کاشی‌های سرامیکی می‌باشد. این استاندارد برای کاشی‌های ساخته شده با فرآیندهایی غیر از شکل‌دهی اکسترودی و پرس خشک کاربرد ندارد.

این استاندارد برای تولیدکنندگان، مشاوران، پیمانکاران، سازندگان و دانشجویان قابل استفاده است.

ضوابط اجباری درخصوص ویژگی‏های کاشی‌های سرامیکی و نقش هرکدام از آنها در جدول زیر آمده است.

جدول- ویژگی‎های اجباری کاشی سرامیکی

ویژگی

اهمیت

ابعاد و کیفیت سطح

سطح کاشی از مهم‌ترین پارامترها در ارزیابی کاشی می‌باشد. ابعاد نامناسب مشکلات زیادی را در زمان کاشی‌کاری به وجود می‌آورد.

جذب آب

کاشی‌هایی که آب کمتری را جذب می‌کنند نسبت به لک‌پذیری، یخ‌زدگی و مشکلات مشابه مقاوم‌تر هستند.

نیروی شکست و

مدول گسیختگی

کاشی‌های لعاب‌دار که جذب آب آن‌ها پایین‌تر از 5/0 درصد است، استحکام بیشتری در مقابل ترک‌خوردگی خواهند داشت. استحکام در برابر شکست به ضخامت کاشی نیز وابسته است.

مقاومت در برابر شوک حرارتی

ترک‌هایی که بعد از نصب کاشی در برخی از کاشی‌ها به وجود می‌آید معمولاً به دلیل تغییرات دمای محیط رخ می‌دهد

4-   اهمیت استفاده از کاشی استاندارد

همان‏طور که پیش از این ذکر شد کاشی‌های سرامیکی یکی از پرکاربردترین مصالح در ساختمان‌سازی  هستند. کاشی‌های سرامیکی به علت مقاومت بالا در برابر رطوبت و فرسایش، عدم تغییر رنگ با گذشت زمان، تنوع در رنگ و جنس، عایق حرارتی بودن و بسیاری ویژگی دیگر مورد توجه هستند..

درهنگام خرید باید به علامت استاندارد و کد ده رقمی زیر آن توجه نمود. جهت پیگیری اعتبار پروانه کاربرد علامت استاندارد، کد ده رقمی درج شده در زیر علامت استاندارد را می‌توان به سامانه پیامکی 10001517 ارسال نمود.

سامانه تلفن گویا 1517 رابط بین مردم و اداره کل استاندارد است و مصرف‌کنندگان می‌توانند شکایات مرتبط با کیفیت فرآورده مشمول استاندارد را از طریق این سامانه تلفنی، ثبت و پیگیری نمایند.

تهیه کننده: سامان خانی کارشناس اداره‌ی نظارت بر اجرای استاندارد